Sužinojus apie vaiko klausos sutrikimą, klausimų kyla išties daug. Klausimai yra tarsi raktas, vedantis į veiksmus, padedančius išsklaidyti nerimą ir kokybiškai padėti savo vaikui. Tėvelių klausimai dažnai būna labai panašūs. Ilgametę patirtį skaičiuojanti, klausos protezavimo pediatrijos žinias nuolat gilinanti „Audiomedika“ klausos protezavimo specialistė Beata Baliukevič sako, kad kartais atsakymai net į tuos dažniausius klausimus nebūna vienodi, nes kiekviena situacija vis kitokia, kiekvienas vaikas yra unikalus. Specialistei yra tekę klausos aparatą derinti kartu su vaiku sėdint po stalu, teko patirti vaikiškų dantukų aštrumą ir drąsinti tėvelius.
Šiandien ji nori padrąsinti tuos, kurie dar tik ruošiasi pasibelsti į klausos protezavimo specialisto duris ir atsako į aktualiausius klausimus.
1. Kada reikėtų pradėti vaiko klausos reabilitaciją? Ar gali būti terminas „per vėlu“?
Jeigu kalbame apie įgimtą klausos sutrikimą, tikslingiausia pradėti kaip galima greičiau. Iki dvejų metų vaiko smegenys yra plastiškiausios ir geriausiai priimančios informaciją. Vėliau vaikas susiformuoja kaip asmenybė, smegenys tampa nebe tokios „lanksčios“ ir apdoroti garsinę informaciją joms darosi vis sunkiau.
2. Kas yra klausos aparatas ir kaip jis veikia?
Tai mažas ir labai protingas kompiuteris, kuris priima aplinkos garsus (kalba, triukšmai, gamtos garsai ir t.t) ir suformuoja juos bei sustiprina taip, kad kompensuotų vaiko klausos pažeidimą.
Šis mažas kompiuteris padeda nagrinėti pasaulio garsus ir juos suprasti.
3. Kuo skiriasi vaikų ir suaugusiųjų klausos aparatai?
Vaikas yra pakankamai judrus žmogus, tad klausos aparatai turi maksimaliai greitai paskui jį „suspėti“ ir identifikuoti aplinkos pokyčius.
Vaikų balsai yra aukšti, šiek tiek primenantys triukšmą, tad suaugusių aparatai yra linkę slopinti vaikiškus balsus. Pediatriniai klausos aparatai yra labai jautrūs – jie sukurti atsižvelgiant į tai, kad vaikas eis į darželį, mokyklą, bendraus su būriu kitų vaikų, todėl jie aiškiau atskiria vaikų balsus, jų neslopina, atvirkščiai – suteikia daugiau galimybių suprasti supančius garsus.
Vaikams pritaikyti klausos aparatai yra labiau apsaugoti nuo aplinkos veiksnių (smūgių, dūžių), jų korpusai pagaminti iš specialaus antialerginio plastiko.
Atsižvelgiant į klausos aparatų stiprumo poreikį, amžių, vaikai gali nešioti įkraunamus klausos aparatus arba su keičiamais elementais. Pastarieji turi specialų užraktą, kad mažas vaikas neatsidarytų elemento skyrelio ir elementas neatsidurtų vaiko burnoje ar nosyje.
Be to, vaikiški klausos aparatai turi platesnę spalvų paletę.
4. Kuo skiriasi Valstybės kompensuojami klausos aparatai nuo pažangių?
Kompensuojami klausos aparatai atitinka VLK reikalavimus, tačiau jie yra ribotesni savo veikimo greičiu ir tikslumu. Kuo tikslesnis klausos aparatas, tuo greičiau skenuoja aplinką ir leidžia vaikui geriau suprasti, kas vyksta aplink. Kuo paprastesnis klausos aparatas, tuo sunkiau susidoroja su aplinkos pokyčiais.
Pavyzdžiui, loja šuo. Paprastesni klausos aparatai perduos aštresnį garsą, gali išgąsdinti, o nešiojantis pažangius klausos aparatus vaikas girdės švelnesnį garsą ir vaiko smegenims bus paprasčiau apdoroti garsą ir suprasti, kaip reaguoti.
5. Ar klausos aparatai gerai laikysis ausyse? Ar vaikas jų nepames?
Reikėtų pažymėti, kad labai svarbų vaidmenį klausos reabilitacijoje vaidina ne tik klausos aparatai, bet ir individualūs įdėklai. Klausos protezavimo specialistas „nuima” vaiko ausų antspaudus, pagal kuriuos yra pagaminami individualūs įdėklai, kurie ne tik padeda teisingai iš klausos aparatų perduoti garsą, bet ir užtikrina stabilumą. Klausos aparatai stabiliai laikosi ausyse.
Jeigu tėvai labai nerimauja, kad vaikas klausos aparatus pames, galima naudotis papildomas priemones, pavyzdžiui, raištelius, kurie prisisega prie aparatų ir prie vaiko rūbelių. Modernūs klausos aparatai yra siejami su išmaniuoju telefonu. Įdiegta programėlė turi klausos aparato suradimo funkciją, nurodančią jo būvimo vietą.
6. Kiek laiko trunka adaptacinis laikotarpis? Kaip dažnai teks lankytis pas klausos reabilitacijos specialistą?
Kiekviena situacija yra labai individuali. Ji priklauso nuo vaiko amžiaus, klausos netekimo lygio, raidos ir t.t.
Pirmiausia patarčiau pasirinkti specialistą, kuriuo pasitikėsite, kuris stebės vaiko reabilitacijos procesus. Įvertinęs situaciją, specialistas sudarys reabilitacijos planą ir aptars su tėvais.
Geriausią rezultatą galima pasiekti tada, kai į reabilitacijos procesą įsitraukia ne tik gydytojas bei klausos protezavimo specialistas, bet ir logopedas, surdopedagogas bei, aišku, tėvai.
7. Ar mano vaikas galės lankyti bendrojo lavinimo ugdymo įstaigą?
Turbūt reikėtų pasakyti, kad atsakymas į šį klausimą labai priklauso nuo tėvų – kiek laiko ir dėmesio jie skiria vaiko raidos vystymui.
Klausos aparatas pats savaime neišmokys vaiko skaityti, rašyti, suprasti. Jis padeda išgirsti tai, ko vaikas negirdi be aparatų, sustiprina tuos garsus, kuriuos reikia sustiprinti pagal jo klausos netekimo lygį, pagal jo amžių, tačiau tėvai taip pat turi padėti. Surdopedagogo pamokos yra būtinos.
Labai smagu matyti daugybę pavyzdžių, kai vaikai, su kuriais savo laiku dirbo surdopedagogas, logopedas ir tėvai, lanko bendrojo lavinimo mokyklas, darželius, muzikos mokyklas ir gyvena visavertį gyvenimą.
Turiu pacientų, kurių mokslo pasiekimai yra aukščiausi klasėje.
8. Ar mano vaikas galės gyventi aktyviai? Sportuoti, žaisti futbolą, šokti baletą ir t.t.?
Vaikas su klausos aparatais gali daryti viską, ką daro jo girdintys bendraamžiai. Šiek tiek sunkiau su vandens pramogomis, nes patartina būnant vandenyje nusiimti klausos aparatus. O daugiau jokių kliūčių ar apribojimų nėra.
9. Mano klausos sutrikimą turintis vaikas pradės lankyti darželį/mokyklą. Ką turėčiau žinoti?
Pasiruošimas mokyklai prasideda gerokai anksčiau nei mokslo metai. Kai sistemingai veikia visa komanda (gydytojas, klausos protezavimo specialistas, logopedas, surdopedagogas), galima pasiekti puikių rezultatų ir pasiruošti mokyklai.
Pasiruošimą mokyklai galima būtų palyginti su kūdikio mokymu vaikščioti – kai paduodi ranką, vaikui išmokti vaikščioti yra paprasčiau. Todėl labai svarbu „paduoti ranką“ ir lavinant jo kalbą.
Visada rekomenduojame tėvams ateiti į ugdymo įstaigą ir supažindinti pedagogus ir klasės draugus su vaiko klausos sutrikimu ir klausos aparatais.
Taip pat labai naudinga turėti „EduMic“ nuotolinį mikrofoną. Jis perduoda pedagogo balsą tiesiogiai į vaiko klausos aparatus.
10. Kaip žinoti, koks klausos aparatas yra tinkamas?
Kompetentingas klausos protezavimo specialistas vertina ne tik vaiko klausos duomenis, bet ir jo raidą, gyvenimo būdą ir kitus veiksnius bei su tėvais aptaria, koks klausos aparatas geriausiai atlieptų vaiko poreikius.
Pasitaiko situacijų, kai tėvai klausos sutrikimo ir aparatų bijo už abu – ir už save, ir už vaiką. Tačiau iš tiesų vaiko savijauta, savivertė labai priklauso nuo to, kaip į situacija žiūri tėvai. Jeigu tėvai priims klausos aparatus natūraliai, kaip akinius, nesislapstys, vaikas taip pat bus drąsus ir savimi pasitikintis. Vaiko elgesys yra tėvų elgesio atspindys.
Taip pat labai svarbu leisti vaikui pasirinkti klausos aparato ir įdėklo spalvą. Raudoni, mėlyni, žali, violetiniai, rožiniai – vaikams patinka ryškios spalvos, jie turi savo mėgstamą spalvą. Vaikas negalėjo pasirinkti, turėti klausos sutrikimą ar ne, tad leiskite jiems bent išsirinkti klausos aparato spalvą. Tada jis jausis jaukiau, norės jį nešioti ir su juo „susidraugauti“.